Google Blocks RT, Other Russian Channels From Earning Ad Dollars on YouTube, Apps, Websites

Google barred on Saturday Russia’s state-owned media outlet RT and other channels from receiving money for ads on their websites, apps, and YouTube videos, similar to a move by Facebook after the invasion of Ukraine.

Citing “extraordinary circumstances,” Google’s YouTube unit said it was “pausing a number of channels’ ability to monetise on YouTube.” These included several Russian channels affiliated with recent sanctions, such as those by the European Union.

Ad placement is largely controlled by YouTube.

Google added later that it was also barring Russian state-funded media outlets from using its ad technology to generate revenue on their own websites and apps.

In addition, the Russian media will not be able to buy ads through Google Tools or place ads on Google services such as search and Gmail, spokesman Michael Aciman said.

“We’re actively monitoring new developments and will take further steps if necessary,” Aciman said.

On Wednesday, the European Union unveiled sanctions on individuals such as Margarita Simonyan, whom it called RT’s editor-in-chief and “a central figure” of Russian propaganda.

Videos from affected media will also come up less often in recommendations, YouTube spokesperson Farshad Shadloo said. He added that RT and several other channels would no longer be accessible in Ukraine after a Ukrainian government request.

On Saturday, Ukraine Digital Transformation Minister Mykhailo Fedorov said on Twitter he contacted YouTube “to block the propagandist Russian channels — such as Russia 24, TASS, RIA Novosti.”

RT and Simonyan did not respond to requests for comment. YouTube declined to identify the other channels restricted.

For years, lawmakers and some users have urged Google for more action on channels linked to the Russian government, concerned that they spread misinformation and should not profit by it.

Russia received an estimated $7 million (roughly Rs. 53 crore) to $32 million (roughly Rs. 240 crore) over the two years to December 2018 from ads across 26 YouTube channels it backed, digital researcher Omelas told Reuters at the time.

YouTube has previously said it did not treat state-funded media channels that comply with its rules differently from others when it comes to sharing ad revenue.

On Friday, Facebook owner Meta Platforms barred Russian state media from running ads or generating revenue from ads on its services.

© Thomson Reuters 2022


For details of the latest Nokia, Samsung, Lenovo, and other product launches from the Mobile World Congress in Barcelona, visit our MWC 2022 hub.

gadgets360.com

Leave a Reply